8 goede redenen om vis te eten

Volgens onze gewoonten en soms onze cultuur, neemt vis min of meer een belangrijke plaats in onze eetgewoonten in. Het eten van vis is zeer gunstig voor zowel de lichamelijke als de geestelijke gezondheid. Twijfel je eraan? Hier zijn 8 goede redenen om vis te eten.

Er zijn veel soorten vis. Kabeljauw, zalm, tonijn, forel, sardines, makreel... Het is moeilijk kiezen! Dit is een van de grote troeven van dit voer. Je kunt meerdere vismaaltijden per week maken zonder hetzelfde te eten. Deze diversiteit zie je ook terug in de prijzen. Seizoensvissen zijn goedkoper, en die kunnen als ingeblikt voedsel worden aangeboden. Waarom jezelf beroven?

We horen vaak dat het eten van vis goed is voor het geheugen. Als dit gezegde zo populair is, komt dat omdat de vis erg rijk is aan fosfor en omega-3. Fosfor is aanwezig in de membranen van de hersenen. Door het te consumeren, kun je je hersenen in perfecte staat houden. Omega-3 vetzuren leveren essentiële vetzuren aan zenuwcellen. Van jongs af aan helpt vis bij de intellectuele ontwikkeling. Door de jaren heen kan het effectief vechten tegen de ziekte van Alzheimer.

Als de vis goed is voor onze aderen, slagaders en hart, dan is dat weer omdat hij rijk is aan omega-3. Deze essentiële vetzuren bevorderen het goede cholesterol en verlagen het slechte cholesterol. Zo wordt ons cardiovasculaire systeem perfect op peil gehouden en wordt de kans op hart- en vaatziekten gehalveerd!

Vis is uitstekend voor je huid: het vertraagt zelfs de veroudering! Dit komt doordat de vis rijk is aan zink en selenium. Deze sporenelementen zorgen voor de vernieuwing van je cellen. Tegelijkertijd zorgt de vitamine E in sommige vissen ervoor dat je er goed uitziet en zorgt de vitamine B voor een goede bloedcirculatie.

Dankzij de essentiële vetzuren waaruit het bestaat, is vis uitstekend voor het moreel. Het vermindert stress, angst en het risico op depressie. Op welke manier? Dankzij omega-3 vetzuren, die zorgen voor een goede werking van het cardiovasculaire systeem en een betere verspreiding van de uitgescheiden hormonen.

Vis is een uitstekende bron van vitamine D. Hierdoor kan het lichaam, en vooral onze botten, het verbruikte calcium beter opnemen. Bovendien bevat vis fosfor, een mineraal dat even goed is voor de hersenen als voor de botten en tanden.

Vis is rijk aan vitamines, mineralen en sporenelementen: kortom, het is compleet! Het eten van minstens twee keer per week vis helpt vermoeidheid effectief te bestrijden. Omdat het ook erg rijk is aan ijzer, verkleint vis het risico op een tekort, wat resulteert in fysieke en mentale vermoeidheid.

Vis is een bondgenoot om af te slanken. Het is rijk aan eiwitten, waarvan de voordelen talrijk zijn: ze versterken de immuunafweer, bevorderen de vernieuwing van weefsels en garanderen de goede werking van het lichaam. Daarnaast is vis caloriearm en erg lekker. Het kan dus meerdere keren per week andere soorten vlees vervangen en je op een ideaal gewicht brengen.

Minstens twee keer per week vis eten helpt je gezondheid, lichaam en geest te optimaliseren. Dankzij een goede variëteit aan gerechten die het bevat, maakt vis het ook mogelijk om elke fijnproever in elk seizoen te plezieren.

Gratis E-book: het Paleo blueprint

paleo blueprint ebook

Direct hier gratis downloaden

Over de schrijver
Reactie plaatsen