8 slechte lunchfouten die je mogelijk maakt tijdens een dieet
27 februari 2022 

8 slechte lunchfouten die je mogelijk maakt tijdens een dieet

Om half een begint de maag te grommen. Lunchtijd! Maar als er al werk op het bureau ligt, heeft je eten waarschijnlijk niet de voedingsstoffen die je nodig hebt. Om te kunnen werken, moet uw lichaam er echter regelmatig van worden voorzien - vooral als u wilt afvallen. Vermijd deze 8 voedselvallen tijdens de lunch, omdat ze je dieet saboteren en je zelfs een paar extra kilo's opleveren.

Behoor jij ook tot degenen die snel een snack halen uit de kantine en onderweg naar kantoor eten? Dan hebben we helaas slecht nieuws voor je: volgens een onderzoek eet je 30% meer calorieën dan zittend. Neem de tijd met eten, het hoeft geen uur te zijn. We zijn allemaal gespannen. Maar een kwartier is voldoende voor een gezonde lunch. En zo'n kamer kun je zeker maken, toch?

Zelfs als je maag niet knort, moet je lunchen tussen 12.00 en 14.00 uur. Iedereen die langer wacht, loopt het risico te worden aangevallen door een plotselinge honger van een beer, en dit eindigt meestal met je mond vol fastfood en dergelijke. Verder heeft je lichaam elke vier uur nieuwe voedingsstoffen in de vorm van voedsel nodig. Anders vertraagt je stofwisseling en dat betekent dat je minder calorieën verbrandt.

"Wat is dit, een fout bij het afvallen?" Begrijp ons niet verkeerd: salade is gezond, bevat weinig calorieën, geen vet en is daarom perfect om af te vallen. De groene bladeren en rauwe groenten erin zijn prima. Tussen calorierijke dressings en toppings zoals croutons of kaas, bijv. feta, mozzarella of Parmezaanse kaas, schuilt echter een grote valkuil in het saladebuffet in de kantine.

Iedereen die teveel van dat op zijn bord legt, verandert zijn echt gezonde salade in een kleine caloriebom. Dus: in de toekomst meer salade (ja, alleen de groene blaadjes), meer groenten en minder toppings. "Ik zal nooit tevreden zijn." Geen paniek, combineer je salade gewoon met een broodje, een pekel of een soep. Bij het aankleden is minder meer. Een scheutje azijn, olie, zout en peper is al voldoende en smaakt veel beter dan vette toppings.

Lunchen met collega's is leuk, zoveel is duidelijk. Het is ook moeilijk om in deze tijd af te vallen. Op de meeste menukaarten staan tal van gerechten waarachter heel wat calorieën verborgen zitten. De porties zijn meestal erg gul en zijn goed om te eten. Daarnaast is het vrij duur om uit eten te gaan. Zelf koken is gezonder en goedkoper.

Maak je lunch gewoon de avond van tevoren klaar. Klinkt saai? Met 'Meal Prep' bakjes is het gemakkelijk om je eten te bereiden. En maak je geen zorgen, dat betekent niet dat uit eten gaan taboe is, alleen niet elke dag.

Een koude verfrissing is voor de meesten een goede lunch. "Het is niet zo erg als het licht is." Helaas is dat onwaar. De suiker is vervangen door caloriearme zoetstoffen en aangezien je alleen maar doet alsof je calorieën aan je lichaam levert met de zoete smaak, begint de buik snel weer te grommen. Het wacht smachtend op de beloofde energie. Beter alternatief: een groot glas water met een beetje citroen.

Een populaire afslankzonde tijdens de lunch en vooral "populair" als het werk weer op je bureau ligt. Je let op een scherm, terwijl je mechanisch iets in je mond duwt. Het eten wordt een bijzaak en dat is het gevaar. Je aandacht is ergens anders, waardoor je niet door hebt wanneer je echt vol zit. In het ergste geval eet je door tot het bord leeg is. Je betaalt dan de belasting van een opgeblazen en volle buik die het werken in de middag een stuk lastiger maakt. Overigens: hetzelfde geldt ook voor de tv.

De verpakte salade of sandwich ziet er op het eerste gezicht uit als een gezonde maaltijd. Maar schijn kan bedriegen. In de dressing bedriegt de topping je door calorieën te bevatten die zich op je heupen nestelen. En de gerechten zijn niet echt zo lekker. In dit geval zou de volgende stap de voorkeur hebben: zelf koken volgens het principe van de Meal Preps (zie punt 4). Je weet wat erin zit en het smaakt beter. Je hoeft het niet elke dag te doen, maar 1 tot 2 keer per week is prima te doen.

Als je de lunch helemaal overslaat, krijg je niet alleen te maken met een vervelend hongergevoel, maar ook met een gebrek aan energie. En alleen om 500 calorieën te besparen tijdens de lunch? Absoluut een slecht idee. Je lichaam heeft regelmatig voedingsstoffen nodig om al zijn functies te behouden. Als het niet wordt voorzien van voedingsstoffen, vertraagt je stofwisseling en verbrand je minder calorieën - terwijl je op een contraproductieve manier afvalt. Daarnaast wordt het hongergevoel hardnekkiger, net als het gat in je maag. Dit is niet alleen onaangenaam, maar eindigt met het verkrijgen van meer dan de 500 calorieën die u eerder tijdens het avondeten hebt bespaard.

U zult in de toekomst geen honger meer hebben als u het volgende consumeert: koolhydraten met een lange keten, voedingsvezels en veel eiwitten, die 's middags op het menu moeten staan, omdat ze langdurig zijn en voorkomen dat u honger krijgt zonder te overladen uw aantal calorieën.

Gratis E-book: het Paleo blueprint

paleo blueprint ebook

Direct hier gratis downloaden

Over de schrijver
Reactie plaatsen